Asiakaspalvelun trendit vuodelle 2021 – Tärkeimmät itsestäänselvyydet fiksusti listattuna.

Miksi konsulteille maksetaan sievoiset summat siitä, että he latelevat itsestäänselvyyksiä Powerpoint presiksillä fläppitaulu sauhuten? 

Ehkä juuri siitä syystä että maailman kerrotaan olevan jatkuvasti rikki ja johdon tulisi huomioida ”ainakin nämä asiat”, elleivät halua toiminnan olevan notkollaan jo seuraavana hetkenä.

Noh, aivan näin synkkä tilanne ei silti onneksi aina ole. Usein haasteet ovat piileviä tai tunnistettuja mutta ei reagoituja. Syitä on monia, millloin kiire, milloin muuta. 

Yhtä kaikki tyynni. Välillä on hyvä pysähtyä perusasioiden äärelle ja pyytää tarvittaessa asiaan paremmin perehtyneen kokoamaan liikkuvat osaset yhteen eheäksi kokonaisuudeksi – ”fokusoida” ja ”kirkastaa”, kuten sanotaan.

Vielä muutama vuosi sitten olisin saattanut nauraen karsastaa edellisen kaltaisia termejä, nykyisin tunnen näitä kohtaan jopa jonkinlaista sympatiaa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kasvuyrityksen puikoissa kun on ihan OK keskittyä myös niihin ”olennaisiin asioihin” ja nähdä hieman metsää puilta. 

Kirkasta ja fokusoi – ota iso kuva haltuun.

Alkutekstiä pohjustuksena käyttäen ​keräsin agendaa pohdittavaksi. Jätän nyt mainitsematta, että ilman näitä ei pärjäisi mutta onhan ne hyvä nämäkin tiedostaa.

Maailma muuttuu, kuten joka ikinen vuosi, eikä tämäkään vuosi tehnyt poikkeusta. Mikäli mainittua isoa kuvaa ei ole tehty ”ihan viime aikoina”, vahva suositukseni on tehdä se. Ja mikäli omat rahkeet eivät riitä, harkitse ulkopuolisen avun hankintaa.

”Keskiöön” sitten ainakin ne peruselementit: Strategia, Asiakaskokemus, Prosessit.

Ei mitään uutta, eihän? Kunhan muistutin.

Trendit, jotka ovat tulleet jäädäkseen versus tulevaisuuden haaveet. 

Mietin monesti niitä, jotka peilaavat lähivuosien kehitystä trendien perusteella. Kai se on osa sitä tulevaisuuskuvan maalaamista, monesti ne vain tuntuvat olevan suht kaukaisia ja semisti irrallaan arjen ”realitystä”.

Kyllähän mekin yrityksessämme toki seuraamme kansainvälisen päämiehemme uusimpia kotkotuksia ja tuomme niitä parhaamme mukaan tänne Pohjolaan. Tällä tavoin pysymmekin monesti kilpailijoitamme hitusen edellä. Itse vielä arkisessa savessa kädet syvällä työstäen pidättäydyn näissä ”jo koetuissa” trendeissä.

Ennustan vahvaa pysyvyyttä seuraaville trendeille vuonna 2021:

1. Etätyö

Työskentely ajasta ja paikasta riippumattomasti on tullut jäädäkseen, eikä se varmasti tässä kohden tule kenellekään täysin yllätyksenä. Mahdollista tämä ja organisaatiosi sekä asiakkaasi kiittävät.

2. Tietoturva

Vastaamo-keissin vanavedessä yhä useampi on nyt viimeistään ottanut yksityisyyden ja tietoturvan tarkempaan syyniin. Tästä eteenpäin yhdenkään organisaation on turha sanoa että ”ei tiedetty”.

3. Asiakaspito​

Kulunut vuosi on ollut poikkeuksellinen ja Koronan vaikutuksilta ei ole säästynyt kukaan toimialaan katsomatta. Asiakaspito tuleekin olemaan lähitulevaisuuden valttikortti menestykseen – ken tilkkii vuotavan perälaudan parhaiten, hän menestyköön.

Entäs ne ”pakolliset tulevaisuuden haaveet”

Jos välttämättä haluat jatkaa lukemista eteenpäin, etkä vielä ole saanut tarpeeksesi jargoniablogin viitekehyksestä, niin ota nyt mukaan vuosikymmenen mittaiseen tulevaisuuspohdintaan mukaan lisäksi Digitalisaatio ja (aito) Tekoäly.

Mahdollisuus vai uhka? Analyysien avulla termit tarkemmin haltuun ja osaksi tulevaisuus-strategiaa. Oma ennustukseni on, että nämä tulevat 20-luvun aikana muokkaamaan huomattavasti nykyistä käsitystämme jokapäiväisestä elämästä – eikä pelkästään positiivisesti. On suositeltavaa vähintäänkin arvioida näiden vaikutuksia omaankin toimintaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *